نوشته شده توسط : سنسور فشار

ولت‌سنج یا ولت‌متر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل الکتریکی در دو سر یک مدار الکتریکی بکار می‌رود. ولت مترها در شکل‌های مختلفی بسته به نوع کاربردشان ساخته می‌شوند.این دستگاه‌ها که روی یک صفحهٔ دارای مقیاس نصب شده‌اند، به منظور کنترل ژنراتورها و دستگاه‌های دیگر به کار می‌روند.مدل‌های قابل حمل ولت مترها اغلب مجهزشده‌اند تا جریان و مقاومت را نیز اندازه بگیرند که مولتی متر نامیده می‌شوند.هم چنین هر اندازه گیری که بتوان آن را به ولتاژ تبدیل نمود می‌توان آن را در ولت متر اندازه گیری کرد، اما باید قبل از هر چیز آن را به طور مناسب کالیبره کرد که می‌توان دما، فشار را نام برد.

ولتاژ را می‌توان از طریق میزان جریانی که در یک مقاومت ایجاد می‌کند اندازه گرفت. از این نظر می‌توان گفت که ولت‌سنج یک آمپرسنج با مقاومت بسیار زیاد است. یکی از مسائلی که در طراحی ولت‌سنج باید در نظر گرفت اینست که جریانی که ولت‌سنج برای اندازه‌گیری ولتاژ تولید می‌کند باید تا جایی که ممکن است کمترین اختلال را در مدار داشته باشد، در نتیجه جریان تولید شده باید بسیار کم باشد. بدین منظور از یک آمپرسنج یا میکروآمپرسنج که با یک مقاوت بالا سری شده باشد استفاده می‌شود.

ولت مترهای آنالوگ

همانطور که در روش کار ولتمتر در پاراگراف قبل اشاره شد، ولت متر آنالوگ دستگاه قاب گردان چرخانی هستند که بااضافه کردن یک مقاومت که به طور سری با سیم پیچ (قاب) به عنوان ولت متر استفاده می‌شود.در حقیقت ولت متر با استفاده از یک قاب کوچک(سیم پیچ) که در یک میدان مغناطیسی قوی قرار گرفته، ولتاژ را اندازه گیری می‌کند.این قاب می‌چرخد و یک فنر کوچک را فشرده می‌کند زاویه چرخش قاب از وضعیت اولیه متناسب جریان گذرنده از قاب (و در نتیجه ولتاژ دو سر ولت متر) می‌باشد حساسیت ولت مترها برحسب «ohms per volt» بیان می‌شود.برای مثال یک ولت متر با حساسیت ۱۰۰۰ اهم در ولت می‌تواند به جریان ۱میلی آمپر حساسیت نشان دهد.اگر بیشترین مقدار ولتاژ قابل اندازه گیری شده توسط یک ولت متر خاص ۲۰۰ ولت باشد.مقاومت ولت متر می‌تواند ۲۰۰٬۰۰۰ اهم باشد که در این صورت می‌تواند با ۱میلی آمپر جریان قاب از وضعیت اولیه خود انحراف پیدا کند.در بیشتر ولت مترها می‌توان محدودهٔ انداگیری ولتاژ را تغییر داد که این کار با تغییر دادن مقاومت‌های داخلی ولت متر امکان پذیر خواهد بود.

ولت متر هایAC

ولت مترهای قاب گردان تنها می‌توانند ولتاژ مدارهایی را نشان دهند که جریان مستقیم از آنها میگذرند. جریان متناوب به یک «یک سو کنندهٔ جریان» در مدار نیازمند است تا قاب تنها در یک جهت منحرف شود.ولت متر AC دارای قاب گردانی است که به جای اینکه ولتاژ صفر آنها در یک طرف مقیاس باشد، در وسط مقیاس و یا در هر جای دیگر باشدکه مزیت آن ین است که در صورت معکوس شدن ولتاژ باز هم ولت متر(بدون عوض کردن جای سیم‌های قرمز و سیاه) قابل استفاده خواهد بود

منبع: http://multico.ir



:: برچسب‌ها: ولت متر ,
:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

مفهوم نیرو و نیروسنجی یکی از مفاهیم اصلی فیزیک و دنیای اطراف ماست که طبق فرمولهای مربوطه روابطی با شتاب و و گرانش دارد .براي مثال براي بررسي ميزان پايداري و مقاومت يک پل و نیروی وارد آمده به اجزاء آن که خودروهای سنگینی بر آن عبور میکنند بايستي ميزان نيروهاي وارد بر آن سنجیده و اندازه گیری شود. اندازه‌گيري نيروي‌هاي وارد بر يک جسم از طریق حسگرهايي نيروسنج انجام میگردد . در عمل برای اندازه گیری نیروی برای مثال کشش یک سیم و یا نیروی وارد شده بر یک جسم از یک نیروسنج استفاده میگردد . نیروسنجها در مدلهای آزمایشگاهی از به صورت مکانیکی و از فنر و یک قلاب درست میشوند ولی در مدلهای دیجیتال و پیشرفته از همان سنسورهای استرین گیج و لودسل درست میشوند .

جهت انتخاب نیروسنج بایستی به موارد زیر توجه داشت :

  1. رنج کاری نیروسنج
  2. نحوه اتصال و به کارگیری نیروسنج
  3. دیجیتال و آنالوگ بودن نیروسنج
  4. دقت اندازه گیری نیروسنج
  5. خروجی و نوع خروجی نیروسنج

 منبع: http://www.abzaran.com

 

 



:: برچسب‌ها: نیرو سنج , Force Gauge or Force meter ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

در حیطه علم ابزار دقیق برای نمایش مقادیر پارامترهای فیزیکی پروسه به اپراتور و کاربران از یک واحد صنعتی از تجهیزی به نام ایندیکیتور یا نشاندهنده استفاده میگردد که معمولا وظیفه ای نظیر انتقال مقادیر شبیه به ترانسمیتر و یا کنترل آن شبیه کنترل را ندارند . نمونه سادۀ این ابزار همان پرشر گیج یا فشار سنج بوردونی است یا نشاندهنده های دما از نوع ترمومترهای عقربه ای بیمتال . در ابزار پیشرفته تر شما مدلهای دیجتیال با امکان ثبت مقادیر ماکزیمم و مینیمم یا برخی امکانات بیشتر را خواهید داشت .در انتهای نام این تجهیزات در ابزار دقیق معمولا از پسوند میتر METER استفاده میکنند نظیر فلومتر یا لول متر و یا ترمومتر و... همچنین در نقشه های ابزار دقیق از پسوند I که مخفف ایندیکیتور است استفاده میشود نظیر PI که به معنای پرشر ایندیکیتور که همان فشار سنج است .

منبع: http://abzaran.com



:: برچسب‌ها: نشاندهنده یا ایندیکیتور , Indicator ,
:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

واحد اندازه گیری برای مقاومت کمتر از یک اهم ، میلی و میکرو اهم نامیده میشود . یک میلی اهم برابر است با یک هزارم اهم (0.001 Ω) و همچنین یک میکرو اهم( μΩ (1  برابر است با یک میلیونیم اهم (0.000001 Ω)  .

برای مثال 0.5  اهم برابر است با  500 μΩ

چرا اندازه گیری مقاومت بسیار پائین است ؟

مقاومت ممکن است بسیار کوچک به نظر برسد اما از لحاظ ایمنی بسیار استاندارد است  .(VDE , CSA , VL , …) بسیاری از دستگاهها احتیاج به برق AC دارند (115 یا 230ولت AC ) . جریان های AC نباید با کاربر در تماس قرار گیرد زیرا میزان حوادث و خطاها در این صورت افزایش میابد .

برای غلبه به این مشکلات ، سازندگان یک مسیر زمینی در تجهیزات میسازند که پتانسیل بالا را به زمین منتقل میکند و از کاربر در طول مدت استفاده دور میکند . اگر مقاومت پائینی در این مسیرها وجود داشته باشد ، صدمه و آسیب ممکن است ایجاد شود .

اندازه گیری میلی اهم ، جهت توسعه دستگاهها و قطعات الکتریکی همچون خارن ها و واسطه ها حائز اهمیت است .

چرا ارتباط 4 سیم زمان اندازه گیری میلی اهم لازم است ؟

پین های تست همیشه معرفی میشوند به عنوان مقدار کمی از مقاومت اضافی در اندازه گیری ها . این کار در اندازه گیری های غیر بحرانی مانند مقاومت های مگا اهم قابل قبول است .

بهرحال ، وقتی در حال اندازه گیری میلی اهم متر در کاربردهای حیاتی و بحرانی هستید ، مقاومت اضافی میتواند اندازه گیری غیر قابل مصرفی را ارائه دهد به این دلیل استفاده ز اتصالات 4 سیم امری ضروری است .


منبع: http://multico.ir



:: برچسب‌ها: میلی اهم متر ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

مولتی متر دستگاهی است كه به وسیله آن می توان چند كمیت مختلف را اندازه گیری كرد .
تمام مولتی مترها با جزئی اختلاف مانند یكدیگر هستند . در اینجا جهت آشنایی با ساختمان و طرزكار و نحوه قراردادن آن در مدارهای الكتریكی ، به شرح یكی از مدارهای مولتی متر می پردازیم .
مولتی متر دیجیتال از یك قاب متحرك تشكیل شده است كه در داخل یك میدان مغناطیسی دائمی قرار گرفته و میزان چرخش آن را سیگنال نشان می دهد . وقتی جریان معینی از قاب عبور می كند ، صفحه دیجیتال متصل به آن تغییر كرده و مقدار جریان را نشان می دهد . روی صفحه آومتر قسمت های زیر مشاهده می شود :

1- صفحه دیجیتال
2- كلید انتخاب یا سلكتور .
3- ترمینال ها و دكمه های تنظیم كننده .
در مولتی متر مورد نظر روی صفحه ، برای كمیت های مختلف در چهار ردیف قوس های مدرج دیده می شود كه كه هر ردیف به درجات مختلف تقسیم شده است روی صفحه  برای مقاومت الكتریكی ،Wعلائم V برای اختلاف پتانسیل ، A برای شدت جریان ،  AC برای جریان متناوب و DC برای جریان مستقیم به كار رفته است .
معمولا" درجه بندی مربوط به مقاومت الكتریكی از راست به چپ و سایر درجه بندی ها از چپ به راست می باشد .
سلكتور كلیدی است كه می تواند روی صفحه دایره شكل حول خود حركت كند . در محیط دایره در جاتی است كه حوزه كار دستگاه را نشان می دهد . اعدادی كه كلید سلكتور مقابل آنها قرار داده می شود ممكن است كوچكتر یا بزرگتر از درجات قوس های مدرج باشند . در عمل حوزه كار انتخاب شده را برآخرین عدد قوس مدرج تقسیم نموده ، حاصل تقسیم را كه ضریب قرائت نامیده می شود در عدد متقابل به عقربه ضرب می نماییم . باین ترتیب مقدار كمیت به دست می آید .
هنگام كار با دستگاه مولتی متر توجه به نكات زیر ضروری است :
1 – برای اندازه گیری شدت جریان باید دستگاه را به طور سری در مدار قرار داد.
2 – برای اندازه گیری اختلاف پتانسیل باید دستگاه را به طور موازی بین دو نقطه از مدار قرار داد .
3 – هنگام اندازه گیری مقاومت لازم است جریان برق را قطع كنیم . در غیر این صورت به دستگاه آسیب می رسد .
4 – دستگاه را با احتیاط جا به جا می كنیم و از وارد آمدن ضربه به آن و یا سقوط دستگاه جلوگیری می نماییم .
5 – پیچ تنظیم صفر دستگاه را نباید دستكاری كرد ، زیرا این بخش از دستگاه خیلی حساس است و ممكن است فنر مربوط به آن قطع و دستگاه خراب شود.
6 – همیشه هنگام اندازه گیری كمیت ها كلید سلكتور را روی بیشترین درجه قرار می دهیم و در صورت لزوم به تدریج آن را كاهش می دهیم تا به دستگاه لطمه ای وارد نشود .
7 – حتی الامكان كلید سلكتور را در جهت حركت عقربه های ساعت می چرخانیم ، به علاوه چرخاندن سریع كلید سلكتور برای دستگاه خالی از ضرر نیست.

طرز كار مولتی متر دیجیتال :

الف ) اندازه گیری مقاومت :

كلید سلكتور را روی بیشترین پله (Range) مقاومت قرار می دهیم ، فیش سیاه رنگ را درون ترمینال (-) یا (com) مشترك و فیش قرمز به درون ترمینالی كه مربوط به مقاومت یا (+) است قرار می دهیم . سر دیگر آنها را به طرز مناسبی به طرفین مقاومت مورد نظر وصل می كنیم و مقاومت را می خوانیم.

ب ) طرز اندازه گیری ولتاژ مستقیم :

سلكتور را برروی Dc آورده و فیش سیاه رنگ را درون ترمینال (com) و فیش قرمز را درون ترمینال (+) یا ترمینالی كه مربوط به ولت است قرار می دهیم. سر دیگر آنها را به طور مناسب به قطبین مولد یا دو نقطه از مدار وصل می كنیم و ولتاژ را اندازه گیری می كنیم .
ج ) طرز اندازه گیری شدت جریان مستقیم DCmA
یكی از فیشها را به COM و دیگری را به mA وصل و دو سر فیش را هم به قطبین مولد یا دو نقطه از مدار متصل می كنیم و شدت جریان را اندازه گیری می كنیم. برای اندازه گیری شدت جریان های بیش از 300mA تا 10A فیش قرمز رنگ را درون ترمینال 10A قرار می دهیم .


د) طرز اندازه گیری ولتاژ متناوب ACV :

كلید سلكتور را روی ACV و یكی از فیشها را درون ترمینال COM و دیگری را به ترمینال مربوط به ولت وصل می كنیم .
هـ ) طرز اندازه گیری شدت جریان متناوب ACA
فیش سیاه رنگ را درون ترمینال (COM) و فیش قرمز را درون ترمینال مربوط به Ma وصل می كنیم .(( یا در صورت لزوم به ترمینال 10A وصل می كنیم . ))

 

منبع: http://kargah.blogfa.com



:: برچسب‌ها: مولتی متر ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

موتورهای الکتریکی DC با استفاده از مفاهیم پایه الکترومغناطیس کار میکند به صورتی که T یک موتور کلاسیک DC از یک سیم پیج در روتور و ‌ آهنربای الکتریکی دائمی در استاتور تشکیل شده است و با یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر دو بار برعکس می‌کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعه‌ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچ‌های موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی، بستگی دارد به صورتی که سرعت موتور جریان مستقیم وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان در سیم‌پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر، کنترل می‌شود. بدلیل اینکه این نوع از موتور می‌تواند در سرعت‌های پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای کششی نظیر لوکوموتیوها استفاده می‌کنند.

در مدلهای دیگر موتورهای DC که به موتورهاي ميدان سيم پيچي شده معروف هستند آهنرباهاي دائم در (استاتور) بيروني يک موتور DC با آهنرباهاي الکتريکي تعويض شده اند . با تغيير جريان ميدان (سيم پيچي روي آهنرباي الکتريکي) مي توانيم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغيير دهيم. اگر سيم پيچي ميدان به صورت سري با سيم پيچي آرميچر قرار داده شود، يک موتور گشتاور بالاي کم سرعت و اگر به صورت موازي قرار داده شود، يک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهيم داشت. مي توانيم براي بدست آوردن حتي سرعت بيشتر اما با گشتاور به همان ميزان کمتر، جريان ميدان را کمتر هم کنيم. اين تکنيک براي ترکشن الکتريکي و بسياري از کاربردهاي مشابه آن ايده آل است و کاربرد اين تکنيک مي تواند منجر به حذف تجهيزات يک جعبه دنده متغير مکانيکي شود.

موتورهای جریان مستقیم یونیورسال که در دستگاه هايي نظير مخلوط کن و ابزارهاي برقي اي استفاده مي شوند ، توانائی کار با جریان مستقیم و یا متناوب را دارند ، اصول کار موتورهای یونیرسال به این صورت است که وقتي يک موتور DC ميدان سيم پيچي شده به جريان متناوب وصل مي شود، جريان هم در سيم پيچي ميدان ، و هم در سيم پيچي آرميچر (و در ميدانهاي مغناطيسي منتجه) همزمان تغيير مي کند و بنابراين نيروي مکانيکي ايجاد شده همواره بدون تغيير خواهد بود. در نتیجه موتور بايستي به صورت خاصي طراحي شود تا با جريان AC سازگاري داشته باشد (امپدانس/رلوکتانس بايستي مدنظر قرار گيرند)، و موتور نهايي عموماً داراي کارايي کمتري نسبت به يک موتور معادل DC خالص خواهد بود. مزيت موتورهای یونیورسال اين است که ميتوان تغذيه ي AC را روي موتورهايي که داراي مشخصه هاي نوعي موتورهاي DC هستند بکار برد، خصوصاً اينکه اين موتورها داراي گشتاور راه اندازي بسيار بالا و طراحي بسيار جمع و جور در سرعتهاي بالا هستند. جنبه منفي اين موتورها تعمير و نگهداري و مشکل قابليت اطمينان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ايجاد مي شود و در نتيجه اين موتورها به ندرت در صنايع مشاهده مي شوند

اما به هرحال در طراحي کلاسيک محدوديتهاي متعددي وجود دارد که بسياري از اين محدوديت ها ناشي از نياز به جاروبک هايي براي اتصال به کموتاتور است. سايش جاروبک ها و کموتاتور، ايجاد اصطکاک مي کند و هرچه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبک ها مي بايست محکم تر فشار داده شوند تا اتصال خوبي را برقرار کنند. نه تنها اين اصطکاک منجر به سر و صداي موتور مي شود بلکه اين امر يک محدوديت بالاتري را روي سرعت ايجاد مي کند و به اين معني است که جاروبک ها نهايتاً از بين رفته نياز به تعويض پيدا مي کنند. اتصال ناقص الکتريکي نيز توليد نويز الکتريکي در مدار متصل مي کند. اين مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بيرون آن از بين مي روند، با قرار دادن آهنرباهاي دائم در داخل و سيم پيچ ها در بيرون به يک طراحي بدون جاروبک مي رسيم.

مزایای موتور DC :

موتورهای DC دارای برخی مزایا نسبت به موتورهای AC میباشند :

طراحی ساده و قابل فهم

امکان کنترل سرعت به سادگی و با تغییر ولتاژ

امکان کنترل گشتاور به سادگی با تغییر جریان

ارزان و ساده بودن درایو ( یک برد الکترونیکی قدرت SCR , PWM )

و همچنین برخی

معایب :

هزینه بالای تولید و نگهداری

قابلیت اطمینان کم در سرعتهای پائین

بزرگ بودن ابعاد در قدرت های بالا

منبع: http://www.abzaran.com



:: برچسب‌ها: موتورهای جریان مستقیم , DC Electrical Motor ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

در صنایع بزرگ و کوچک و عموماً هر جا نیاز به حرکت خطی یا دوارنی ، جابجائی و نیرو یا گشتاور باشد حتی در مصارف خانگی موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرند و تجهیزاتی جدائی ناپذیر از زندگی امروزه بشری هستند .

موتورهای الکتریکی شامل انواع موتورهای جریان مستقیم و متناوب با حرکت گردشی یا خطی و همچنین سرو موتورها و استپ موتورهای میباشند که بسته به کاربرد در صنایع و تأسیسات مختلف مورد استفاده قرار میگرند و در انتخاب آنها بایستی به مواردی نظیر قیمت ، قابلیت کنترل ، سرعت و گشتاور و قدرت و شتاب و همچنین کارائی و راندمان بالای آنها توجه داشت .

درایو ها شامل انواع درایو مربوط به سرو موتور و استپ موتور و همچنین اینورتورهای اسکالر یا برداری مربوط به موتورهای AC میباشند که برای کنترل دقیق سرعت ، گشتاور و جابجائی در کاربردهای نظیر استفاده در عمل کننده ها و ربات ها ، سیستمهای تهویه مطبوع ، نیروگاهها ، ماشینهای تزریق مواد و ... مورد استفاده قرار میگیرد .

 منبع: http://abzaran.com

 



:: برچسب‌ها: موتور و درایو , Motor , Drive ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

 

موتورهای الکتریکی AC با استفاده از جریان الکتریکی متناوب و ساختاری متشکل از یک استاتور و روتور تشکیل شده است و توان الکتريکی را تبديل به کار مکانيکی ، چرخش و يا حرکت خطی می نمايد. معمولا در این موتورها استاتور که هسته خارجی و ثابت است با استفاده از جریان متناوب میدان الکتریکی دوار ایجاد می‌کند و روتور که هسته داخلی و متحرک است به محور خروجی متصل شده و با توجه به میدان دوار تولید شده توسط استاتور، گشتاور و حرکت ایجاد مینماید .

موتورهای جریان متناوب را میتوان به موتورهای سنکرون که در آن میدان الکتریکی روتور به وسیلۀ یک منبع خارجی تأمین میگردد و به موتروهای آسنکرون یا القائی که در آن میدان الکتریکی روتور از القای میدان الکتریکی استاتور به وجود میاید دسته بندی کرد .

همچنین میتوان موتورهای الکتریکی جریان متناوب را به تکفاز و سه فاز تقسیم نمود .

در مدلهای تکفاز برای راه اندازی موتور نیاز به مدارات اضافه و در بعضی موارد کلید گریز از مرکز برای راه اندازی ابتدائی موتور میاشد . معمول ترين موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هايي بکار مي رود که گشتاور پايين نياز دارند، نظير پنکه هاي برقي، اجاق هاي ماکروويو و ديگر لوازم خانگي کوچک. هنگام راه انداز ي، خازن و سيم پيچ راه انداز ي از طريق يک دسته از کنتاکت هاي تحت فشار فنر روي کليد گريز از مرکز دوار، به منبع برق متصل مي شوند . خازن به افزايش گشتاور راه انداز ي موتور کمک مي کند. هنگامي که موتور به سرعت نامي رسيد، کليد گريز از مرکز فعال شده، دسته کنتاکت ها فعال مي شود، خازن و سيم پيچ راه انداز سري شده را از منبع برق جدا مي سازد. در اين هنگام موتور تنها با سيم پيچ اصلي عمل مي کند.

استفاده از موتورهای سه فاز القائی به ویژه در قدرت‌های بالا بسیار رایج است. اختلاف زاویه بین هر یک از سه فاز تغذیه کننده باعث به وجود آمدن یک میدان دوار متعادل می‌شود که دارای سرعتی ثابت است. موتورهای القایی معمولاً با اندازه‌های استانداردی ساخته می‌شوند (البته این استانداردها در اروپا و آمریکا متفاوت است) این استانداردگذاری در ساخت موتورها تقریباً همه آنها را قابل تعویض می‌کند. توان برخی از موتورها القایی بسیار بزرگ تا ده‌ها هزار کیلو وات می‌رسد . موتورهای جریان معمولا از دو گونه روتور ساخته میشوند . روتورهای قفسی سنجابی و روتورهای سیم پیچی شده .روتور شامل تعدادي هادي هاي مسي است که در فولاد قرار داده شده اند. از طريق القاي الکترومغناطيسي ميدان مغناطيسي دوار در اين هادي ها القاي جريان مي کند، که در نتيجه منجر به ايجاد يک ميدان مغناطيسي متعادل کننده شده و موجب مي شود که موتور در جهت گردش ميدان به حرکت در آيد. اين نوع از موتور با نام موتور القايي معروف است.

سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذيه بستگي دارد به صورتی که مقدار لغزش، يا اختلاف در سرعت چرخش بين روتور و ميدان استاتور، گشتاور توليدي موتور را تعيين مي کند. تغيير سرعت در اين نوع از موتورها را ميتوان با داشتن دسته سيم پيچ ها يا قطب هايي در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت ميدان دوار مغناطيسي تغيير مي کند، ممکن ساخت.

با پيشرفت الکترونيک قدرت مي توانيم با تغيير دادن فرکانس منبع تغذيه، کنترل يکنواخت تري بر روي سرعت موتورها داشته باشيم که به درایوهای موتورهای AC یا اینورتور معروف هستند .

منبع: http://www.abzaran.com

 

 



:: برچسب‌ها: موتورهای جریان متناوب , AC Electrical Motor ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

 

ترانسدیوسر یا مبدل در ابزار دقیق و اتوماسیون معمولا جهت تبدیل یک کمیت فیزیکی به کمیتی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد .سیگنال کاندیشنر یا فرم دهنده سیگنال و يا مبدل به شما امکان تبدیل یک سیگنال الکترونیکی یا خروجی سنسور به کمیت و کیفیت مناسب میدهد . با افزایش استفاده از تجهیزات الکترونیکی در ابزار دقیق در بسیاری از موارد شما بسته به ورودی و خروجی تجهیزات نیاز به تبدیل این پارامترهای فیزیکی به یکدیگر خواهید داشت . برای مثال مقاومت متغير یک پتانسیومتر را میخواهید به ولتاژ یا جریان استانداردی نظیر 4 تا 20 میلی آمپر یا 0 تا 10 ولت تبدیل کنید .

مبدل را میتوان به انواع گوناگونی دسته بندی کرد . برای مثال از نظر نحوه نصب : نمونه های هد مانتد یا ریل مانتد ، همچنین اسلیم یا باریک و... ، از نظر قابلیت تنظیم برای مثال به کمک دیپ سوئیچ یا کامپیوتر و کابل رابط و یا هردو و یا هیچ کدام ، از نظر قابلیت ایزولاسیون بین ورودی و خروجی که ميتواند به جاي barrier یا ایزولاتور نیز مورد استفاده قرار گيرد ، از نظر نحوه سیم بندی ( دو سیمه یا چهار سیمه )دسته بندی نمود . در مقابل به دسته بندي بر مبناي نوع سيگنال ورودي و خروجي و شكل تنظيم اكتفا گرديده است با انتخاب هر كدام از اين دسته بندي ها ميتوان به نمونه هاي موجود از هر كدام دست يافت .

منبع: http://abzaran.com



:: برچسب‌ها: مبدل يا فرم دهنده سيگنال , Transducer or Signal conditioner ,
:: بازدید از این مطلب : 457
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سنسور فشار

نورسنج ابزاريست که جهت اندازه‎گيري شدت نور محيط استفاده ميگردد .بيشتر ما در کار با دوربينهاي عکاسي و فيلمبرداري امروزي به نوعي از اين سنسور استفاده کرده ايم . در بيشتر نمونه هاي امروزي اين ابزار از نوعي سنسورهاي فتوولتيک سلينيوم و سيليکون استفاده ميکنند . سنسورهاي نورسنج به نسبت نوري که از سوژه ميگيرند ، ولتاژ توليد ميکنند و با مدار مناسب ميتوان بر حسب واحد شدت نور يعني لوکس کاليبره نمود .

اندازه گیری شدت روشنایی با دستگاهی به نام نور سنج یا لوكس متر انجام میشود. هر نورسنج از سه جزء اساسی تشكیل شده است كه عبارتست از دریافت كننده، پردازشگر و نمایشگر

لوكس متر وسیله اندازه گیری «شدت روشنایی» با واحد lux می باشد، دستگاه مورد نظر «شدت نور» بر سطح سنسور را حس نموده و با توجه به ضرایب تبدیل اختصاص داده شده به دستگاه دیجیتالی شدت روشنایی محلی كه سنسور در آن واقع است را نشان می دهد.

لوکس متر 100.000 دستگاهی جهت اندازه گیری شدت نور موجود در گلخانه است.

ویژگیهای دستگاه لوکس متر
1. اهرمهای اندازه گیری کننده نور در محدوده 0.1 تا100، 000لوکس،0.01 تا 10,000فوت کندل
2. دقت بالا و پاسخ سریع
3. دارای حافظه نگهداری اطلاعات
4. نمایش علامات برای خواندن آسان
5. صفر کردن اتوماتیک
6. صفحه نمایش: 3  digit 1.2  LCD
7. قابلیت تکرار: % 2 +_
8. مشخصه دمایی:   / %0.1 +_
9. طول عمر باتری200 ساعت
10. رطوبت و حرارت اجرایی: 0 تا 40cو70%رطوبت نسبی
11. منبع قدرت: یک باتری 9ولت
12. وزن: تقریبا 250 گرم
13. ضمایم: کیف حمل، راهنمای کار بادستگاه و باتری


در استانداردهای مهندسی برای هر مكانی با توجه به كاربری آن میزانی از شدت روشنایی در نظر گرفته شده است كه جداول آنها به تفكیك كاربری های متفاوت، حداقل و حداكثر و شدت روشنایی مورد نیاز و حتی شدت روشنایی پیشنهادی را معین كرده است و بر اساس آنها میتوان شدت نور یک محیط را بصورت استاندارد با نرم افزارهای كامپیوتری dialux یا calclux و یا بصورت دستی محاسبه و طراحی كرد.

از نظر فنی دانستن اینکه یک سطح تا چه اندازه زیر تابش نور قرار گرفته مهم است، زیرا انسان مایل است بر روی این سطح، اشیاء را بدون خسته کردن چشم با تابش نور معینی ببینید. واحد شدت روشنایی لوکس است. شدت روشنایی یک لوکس عبارتست از روشنایی حاصل از تابش یک لومن بر سطحی به مساحت یک متر مربع. از آنجا که چشم قادر به تعیین شدت روشنایی نیست، برای سنجش آن از دستگاهی کوچک به نام لوکس متر استفاده میشود.

بطور مثال شدت روشنایی خورشید در یک روز تابستان 100000 لوکس و شدت روشنایی ماه در یک شب مهتابی 15/0 لوکس است.
نوری را که یک لامپ تنگستن 60 وات به میز تحریر شما می رساند حدود 100 لوکس می باشد

استاندارد های روشنائی

واحد اندازه گیری نور در سیستم استاندارد SI لوکس میباشد

طبق تعریف یک لوکس میزان نور حاصل از یک شمع بر روی یک صفحه در فاصله 1 متری است و لومن (lumen) واحد اندازه گیری میزان نور در منبع تولید کننده در تمام جهات می‌باشد. اما لوکس شدت نور دریافتی در یک نقطه را نشان می‌دهد. از لومن زمانی می‌توان استفاده کرد که دو منبع نور از یک نوع را با هم مقایسه کنیم اما لوکس برای مقایسه نور منابع غیر همگون مناسب است زیرا بر نور دریافتی تأکید دارد

FCC = Federal Communication Comission
Lux = Lumens Per Squave Meter

لوکس (LUX) یکی از مشخصات بسیار مهم مربوط به دوربین می‌باشد و حساسیت دوربین را به نور نشان می‌دهد. هر قدر این عدد کوچکتر باشد دوربین در محیط با نور کمتری قادر به دیدن تصاویر می‌باشد. دوربین‌های سیاه و سفید نسبت به دوربین‌های رنگی در میزان لوکس کمتری قادر به دریافت تصاویر می‌باشند. این عدد برای دوربین‌های رنگی معمولی 1 لوکس می‌باشد این در حالی است که برای دوربین سیاه و سفید این عدد به 0.1 لوکس کاهش می‌یابد

منبع: http://multico.ir



:: برچسب‌ها: لوکس متر ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1391 | نظرات ()